• Skip to main content
  • Skip to primary sidebar

facilis-as.no

Fordeler og ulemper for selskapet ved tradisjonell outsourcing

Det er viktig å vurdere fordeler og ulemper i alle beslutningsprosesser, og det finnes ikke noe fasitsvar på hvorvidt det er fornuftig for et selskap å outsource eller ikke. Det er selvfølgelig mulig å sammenligne seg med andre selskaper i samme bransje, men likevel vil det være nødvendig å ta høyde for de unike forutsetningene som det egne selskapet har for å lykkes med outsourcing. Det viser til et annet viktig poeng, og det er at det definitivt er mulig å mislykkes med outsourcing. Selskapet må ha et bevist forhold til valg av samarbeidspartnere, kravsetting og oppfølging underveis.

Fordeler som følger med outsourcing

Det finnes åpenbart opplevde fordeler ved å outsource forretningsprosesser, og det er forhåpentligvis ingen selskaper som vurderer outsourcing uten å ha gjort en analyse av hvordan disse fordelene vil påvirke selskapet:

  • Kostnader er definitivt en viktig faktor. Ved å synliggjøre kostnadene som henger sammen med en prosess, så er det enklere å gjøre noe med dem. Bruk av arbeidskraft fra lavkostland kan også gjøre at outsourcing fremstår som et økonomisk gunstig alternativ.
  • Fleksibilitet er viktig i de aller fleste outsourcing-prosesser. Selv om man inngår en avtale om langsiktig leveranse av tjenester, så vil de aller fleste selskaper oppleve større fleksibilitet hva gjelder å utvide eller redusere ressursbruken.
  • Det finnes dessuten også selskaper som vil kvitte seg med enkelte prosesser for å fokusere på kjernevirksomheten. Det er kanskje ikke et formål i seg selv, men indirekte kan det medføre bedre lønnsomhet og effektivitet i selskapets gjenstående prosesser.

Potensielle ulemper ved outsourcing

Det er definitivt markedet som bestemmer i forhold til outsourcing, og gitt at det finnes et stort marked for disse tjenestene så bør fordelene overveie ulempene. Samtidig er det viktig å være klar over mulige fallgruver:

  • Det finnes mange eksempler på prosjekter som har medført lavere effektivitet og lønnsomhet. Det er enkelt å peke på outsourcing-partneren, men samtidig er det viktig å huske på at ansvaret til syvende og sist alltid ligger på oppdragsgiver. Gode bestillinger, tett oppfølging og støtte er viktig.
  • En godt fungerende outsourcet prosess vil samhandle sømløst med selskapets øvrige prosesser, men her finnes det risiko for problemer. Det er viktig at ansatte og kunder opplever at prosessen som drives av en ekstern part er en integrert del av selskapet.

De ansattes perspektiver

I media er det nesten alltid bekymrede ansatte som får rom i forbindelse med konkurranseutsetting. Det er viktig å ta disse stemmene på alvor, og det finnes situasjoner der outsourcing medfører tapte arbeidsplasser eller dårligere vilkår.

Samtidig er spesielt de store internasjonale outsourcing-selskapene populære arbeidsplasser, og mulighetene kan være store sammenlignet med å jobbe for et mindre norsk selskap. Bildet er altså ikke entydig negativt, så lenge som man husker på å involvere de ansatte i prosessen.

Primary Sidebar

Meny

  • Hjem
  • Fordeler og ulemper for selskapet ved tradisjonell outsourcing
  • Outsourcing og skytjenester
  • Leverandører og operatører i forskjellige bransjer
  • Er outsourcing bra for sluttkunden?

Galleri

Copyright © 2022 · Author Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Hjem
  • Fordeler og ulemper for selskapet ved tradisjonell outsourcing
  • Outsourcing og skytjenester
  • Leverandører og operatører i forskjellige bransjer
  • Er outsourcing bra for sluttkunden?